OL levert fra Nordnes

Foto: Bjørn Delebekk/NTB scanpix

Medieklyngen gjør oss unik. Folk der ute begynner å forstå at grunnen til at vi klarer å bringe noe annet til bords, er det tette samarbeidet i klyngen i Bergen. Det er helt uvurderlig, sier CEO i Vimond, Helge Høibraaten.

Sist vinter så nordmenn i snitt 24 timer fra OL i Sotsji. TV2 produserte hele 700 timer, og satte rekord for antall seere på kanalen. På det meste fulgte ni av ti med på OL-sendingen. Mange fulgte også med i andre kanaler. Den første uka ble hele 2,6 millioner daglige OL-strømmer startet på TV2 sine ulike OL-kanaler for mobil, nettbrett og PC.- For å kunne levere banebrytende grafikk og spennende design til alle kanaler, måtte vi kjøpe en rekke tjenester. Men vi trengte ikke gå langt, sier Håvard Myklebust, som er teknologidirektør i TV2, og styreleder i NCE Media.For da Ole Einar Bjørndalen ble tidenes vinterolympier med hele 13 OL-medaljer, var det syv selskaper i medieklyngen som sto for leveransene, i ”alle kanaler”.

Selskapene holder alle til innenfor gangavstand på Nordnes i Bergen.TV2 sto i spissen for produksjonen, journalistikken og underholdningen med 140 medarbeidere på russisk jord, hvorav hele 38 journalister og kommentatorer.Vizrt leverte systemene for produksjonen og 3D-grafikk, Mozart leverte systemene for å bygge automatiserte sendeplaner, mens Anti Design leverte designutrykk og Sixty sto for grafikk og studiodesign, samt brukeropplevelsen på TV2 Sumo-appen. Knowit sto for koding, brukeropplevelse og design på TV2 Sport-appen, og Vimond leverte TV-bildene til alle typer skjermer med internett, samt produksjonssystem for lynrask klipping av høydepunkter.

- OL-sendingene hadde ikke vært det samme verken i TV-ruta eller i de andre kanalene uten et tett samarbeid i klyngen, og det blir lagt merke til internasjonalt, sier Håvard Myklebust.Vekker internasjonal interesseVirzt har i lengre tid levert grafikk i det globale TV-markedet, og leverte grafikk til alle TV-stasjoner med OL-rettigheter i Sotsji. Sammen med Mozart leverte de også systemer til Viasat, CBC, Sky Italia, ZDF, Globosat med flere.Nå ser det ut som Vimond kan nyte godt av de erfaringer og det nettverket som Virzt, GeoStorm og TV2 har opparbeidet seg i det internasjonale markedet. En ny klippeløsning utviklet i tett samarbeid med TV2 i forkant av OL i Sotsji er nå klar til å selges i det internasjonale markedet.Med Vimond Highligts kan høydepunkter publiseres i flere kanaler i løpet av få sekunder.

Andre løsninger bruker gjerne 20 minutter eller mer. I dagens marked er det avgjørende. For mange vil ha ”øyeblikkene” servert umiddelbart på mobil, lesebrett og PC.Vimond Highlights er et godt eksempel på hvor tett Vimond jobber med TV 2.
Da TV2 planla OL-produksjonen, så de at det er mange parallelle øvelser som skulle dekkes samtidig. Mange høydepunkter i hver øvelse skulle omtrent samtidig ut i mange kanaler – helst i realtid. Det var en stor utfordring, men også en klar bestilling til Vimond.- Basert på tilbakemeldinger fortsatte vi å skru på løsningen mens OL pågikk. Også etter OL har vi gjort endringer. Nå er vi klare for å selge løsningen i det globale TV-markedet, og interessen er stor, sier Helge Høibraaten. Vimond Highlights ble også brukt av NRK og TV4 under fotball-VM i Brasil, som igjen ga nye innspill, og er nå gjort tilgjengelig som produkt, og allerede solgt til to kanaler i Europa.

Økt samarbeidNCE Media jobber aktivt med å tilrettelegge for samarbeid i klyngen.- Vi jobber med å forsterke disse prosessene i klyngen og dra i gang nye samarbeidsrelasjoner. Herunder hjelper vi nye bedrifter til å nyttiggjøre seg erfaringer og nettverk til de etablerte bedriftene, sier avtroppende daglig leder i NCE Media Stig Frode Opsvik, som gleder seg over dynamikken i klyngen.Foto: Bjørn Delebekk/NTB scanpix